euforion portal

Newsletter
banner
banner
Akcie
 

Tadao Ando

 

Tadao Ando sa narodil v roku 1941 v Osake, v Japonsku. Keďže vyrástol v tomto meste po tom, čo sa Japonsko prebralo z vojny, trávil väčšinu svojho času vonku. Vychovala ho stará mama, ktorá sa volala „Ando". Od 10 do 17-tych rokov, pracoval ako miestny tesár, kde sa naučil ako pracovať s drevom a ako zostaviť modely lietadiel a lodí...

Tadao Ando sa narodil v roku 1941 v Osake, v Japonsku. Jeho učenie bolo veľmi zvláštne. „Nikdy som nebol dobrým študentom. Vždy som sa radšej učil veci sám mimo triedy. Keď som mal okolo 18 rokov, navštevoval som chrámy, hrobky a čajovne v Kyote. Možno tam nájsť množstvo skvelej tradičnej architektúry. Architektúru som študoval tak, že som si obzeral súčasné budovy a čítal som o nich knihy." Svoj prvý záujem o architektúru prejavil v 15-tych, keď si kúpil knihu Le Corbusierových náčrtov. „Obkresľoval som jeho kresby už v jeho skorých začiatkoch tak často, že všetky strany boli nakoniec čierne," hovorí Tadao Ando: „V mysli často rozmýšľam nad tým, čo si asi myslel Le Corbusier o tomto projekte alebo a tamtom."

Tadao Ando navštívil niekoľko krát v období medzi 1962 a 1969 Spojené Štáty Americké, Európu a Afriku. Určite to bolo v čase, keď si začal vytvárať svoj vlastný náhľad na architektúru. Ešte predtým, ako si založil staviteľskú spoločnosť Architectural and Associates v Osake v roku 1969. Tadao Ando získal niekoľko prestížnych architektonických ocenení, ako napr. cenu Carlsberg Prize (1992), Pritzker Prize (1995), Praemium Imperiale (1996), zlatú medailu Kráľovského inštitútu britských architektov (1997) a dnes je jedným z najváženejších architektov na svete, ktorý ovplyvňuje celú generáciu študentov.

Materiálnosť jeho architektúry na nás urobí prvý dojem. Jeho obrovské a mohutné steny stanovujú limit. Druhým dojmom je jeho hmatateľnosť. Jeho pevné steny pôsobia na dotyk mäkko, prijímajú svetlo, vietor a ticho. Tretím dojmom je prázdnota, pretože jediné čo obklopuje návštevníka v budove je svetlý priestor.

Ďalšie veci, ktoré ovplyvnili jeho prácu a architektonický slovník je panteón v Ríme a „enso", čo je záhadný kruh, ktorý nakreslili zen-budhisti a ktorý symbolizuje prázdnotu, osamelosť, ojedinelosť a moment osvietenstva. Kruh a iné presné geometrické tvary sú základom umenia Tadaa Anda.

Prvou realizáciou Tadaa Anda bol radový dom Row House v Sumiyoshi, v Osake v roku 1975. Išlo o jednoduchý blok pripojený k radovým domom v úzkej ulici. Toto bydlisko je ľahko badateľné vďaka čistej betónovej fasáde vykladanej len po dverový vchod. Celý priestor objektu je rozdelený do troch pravouhlých priestorov, kým stred tvorí átrium. Priestor najbližšie k dverovému vchodu vypĺňa obývacia miestnosť na prízemí a spálňa nad ňou. Zvyšný priestor zaberá kuchyňa a kúpelňa dole a hlavná spálňa hore. Všetko je to postavené v lesnatej obytnej štvrti nad prístavným mestom Kobe.

Dom Koshino House, druhá realizácia Tadaa Anda bola ukončená v dvoch fázach (1980-81 a 1983-84). Tento dom je majstrovské dielo a obsahuje všetky architektonické prvky Tadaa Anda, hlavne svetlo. „Prvky ako svetlo a vietor majú význam len vtedy, keď sú použité v dome, odrezané od vonkajšieho sveta. Tvary, ktoré som vytvoril sa zmenili a získali význam prostej prírody (svetlo a vzduch), ktoré naznačujú tok času a striedanie období...."

Celá práca Tadaa Anda je príznačne jednoduchá a podobné formy môžeme nájsť aj v prvej polovici dvadsiateho storočia: „Zaujímam sa o súvislosť medzi architektúrou a minulosťou," Tadao Ando hovorí, „musím si to však vedieť predstaviť a zažiť to. Najväčší vplyv na mňa mali Le Corbusier a Ludwig Mies van der Rohe. Používam to, čo oni urobili a interpretujem to svojím spôsobom."

Jeden z prvých projektov, ktorý urobil Tadaa Anda medzinárodne slávnym bola bytová výstavba Rokko Housing I. (Kobe, Hyogo,1981-83), ktorá sa nachádza dole na úbočí hôr Rokko oveľa ďalej, než dom Koshino. Tento komplex je vtesnaný na obmedzenom priestore na južnom 60 stupňovom svahu. Každá z 20-tych bytových jednotiek má  veľkosť 5,4+4,8 m a každá má výhľad z terasy na prístav Kobe. Prečo bolo toto monumentálne bydlisko také úspešné? „Myslím si, že architektúra sa stáva zaujímavou vtedy, keď má dvojitý charakter. To znamená, že je jednoduchá tak, ako len môže byť a zároveň  rovnako zložitá..."

O niekoľko rokov neskôr postavil Tadao Ando svoj druhý bytový komplex, susediaci s výstavbou Rokko I.(Rokko Housing II.) Štyri krát väčší, než pôvodná výstavba. Táto stavba zahŕňa 50 príbytkov, ktoré boli naplánované na 5,2 m štvorcovej ploche. Tretia, dokonca väčšia stavba sa stavia nad konštrukciou Rokko housing II. (Rokko Housing III.)

Najpozoruhodnejšie diela Tadaa Anda sú určite náboženské budovy. „Cítim, že cieľ väčšiny náboženských budov je podobný. Urobiť ľudí šťastnejších a spokojnejších so sami sebou. Nevidím žiadny rozpor v mojom navrhovaní kresťanských kostolov." Tadao Ando navrhol niekoľko kresťanských kaplniek a iné miesta náboženstva a rozjímania. Jeden z jeho najúžasnejších kostolov je zároveň jeden z jeho najjednoduchších. Kostol svetla (Baraki, Osaka, 1988-89) sa nachádza v obytnom predmestí, 40 km severovýchodne od centra Osaka. Pozostáva z obdĺžnikového betónu, ktorý sa prelína v 15-stupňovom uhle za oddelenou stenou. Rozpoltená stena núti návštevníka vstúpiť do kaplnky. Ako vždy u Tadaa Anda, vstup do budovy si vyžaduje všímavosť a túžbu po architektúre. V nezvyčajnej konfigurácii, podlaha klesá postupne smerom k oltáru, ktorý sa nachádza vedľa zadnej steny, ktorého horizontálne a vertikálne otvory vytvárajú kríž, zapĺňajúc priestor svetlom. 

Awaji je najrozľahlejší ostrov vo vnútrozemskom mori, nachádzajúci sa 600 km juhozápadne od Tokya oproti Kobe v zálive Osaka. Tu, na kopci nad malým prístavom, Tadao Ando postavil svoj chrám Water Temple. Kráčajúc po malej cestičke, návštevník ako prvé uvidí dlhú betónovú stenu, 3 m vysokú, s jedným otvorom. Keď vojdeme do dverí, nenarazíme na vstup ale na druhú stenu, čistú, no tentokrát zaoblenú a obklopenú bielym štrkovým chodníkom. Keď minieme túto betónovú stenu, objavíme oválne lotusové jazierko, 40 m dlhé a 30 m široké. Zo stredu jazierka vedú schody, ktoré klesajú k skutočnému vstupu chrámu. Architekt vytesal 17,4 m dlhý štvorec pod lotosovým jazierkom v tvare kruhu s priemerom 18 m. Vo vnútri mriežky z červeného dreva sa vypína socha budhu, ktorého chrbát smeruje na západ, kde jedine otvory prijímajú žiaru zapadajúceho slnka. Na tomto mieste sú slová Tadaa Anda počas západu slnka zrozumiteľnejšie: „architektúra," Tadao Ando hovorí, „zabudla, že priestor môže byť zdrojom  inšpirácie." Ďalšie náboženské budovy sú: chrám Water Temple v Hyiogo, priestor na meditovanie UNESCO v Paríži, atď...

Detské múzeum (1988-1989) sa nachádza na rozľahlom zalesnenom úbočí s výhľadom na jazero blízko mesta Himeji. Návštevník nachádza v tomto postaršom diele Tadaa Anda architektúru vo vzťahu s prírodným prostredím. V hlavnej časti múzea sa nachádza knižnica, vnútorné a vonkajšie divadlá, výstavnú galériu, viacfunkčnú halu a reštauráciu. Vonkajšie divadlo je umiestnené na streche s nádherným výhľadom na jazero. Schodíkovitý vodopád a jazierko blízko budovy tiež vytvárajú spojenie medzi múzeom a scenériou jazera. Cestička, označená dlhou betónovou stenou, vedie návštevníka preč z hlavnej stavby smerom k dielni pozostávajúcej z dvojposchodovej, hranatej budovy.

Tadao Ando umiestnil pozdĺž tejto cestičky prekvapujúcu skupinu 16-tych betónových stĺpov do hranatej mriežky. V tomto zalesnenom priestore, 9 m vysoké stĺpce nám pripomínajú, že stromy boli inšpiráciou prvých stĺpov v dejinách architektúry. Tadao Ando navrhol dom Children`s Seminar House (1991-92) na ceste dole od detského múzea. Ide o ubytovanie pre školopovinné deti, ktoré sú na prázdninách a ktoré je vybavené malou hvezdárňou. Ďalšie múzeá sú: The Museum of Literature (Múzeum Literatúry), Naoshima Contemporary Art museum (Múzeum Súčastného Umenia) Naoshima, Chikatsu-Asuka Historical museum (Historické Múzeum), atď...

Mnoho budov na mnohých ostrovoch vo vnútrozemskom mori Japonska, bolo architektonicky navrhnutých v malých mestách. Ide o projekty ako Múzeum Naoshima a hotel (1990-92 a 1994-95), ktoré sú umiestnené na južnom konci ostrova Naoshima, a veľkolepý projekt pre ostrov Awaji, Hyogo. Bolo to navrhnuté v roku 1992 a stavia sa od roku 1997. Tadao Ando to opisuje takto: „Program je viacfunkčný. Zahŕňa botanickú záhradu, miesto na štúdium záhradníctva, divadlo pod šírym nebom, kongresová hala, hotel a penzión. Naším prvým nápadom bolo obnoviť zeleň, konkrétnejšie usporadúvať tam kvetovú výstavu a vyvinúť predstavu trvalej záhrady. Voláme to tisícročná záhrada a tento projekt vznikol na základe tejto myšlienky. Rozhodli sme sa, že zariadenie by sme doplnili živými prvkami, teda rastlinami ako sú stromy a kvety, prúd vody a ľudia. Alhamera v Granade je historický model."

Tadao Ando je najvýznamnejší svetový žijúci architekt. Ak má nejakú slabosť, tak je to problém, ako premietnuť veľkoleposť jeho malých budov do väčších rozmerov.

Zdroj: Famous architects


Ohodnoťte:
3%

Hodnotené 47 krát.

Žiadne komentáre ku článku.

nový Pridaj nový komentár
Združenie euforionAdminwebdesign by CREAS