euforion portal

Newsletter
banner
banner
Akcie
 

Albert Kahn

 

Kahnova tvorba je svetoznáma vďaka práci pre oblasť priemyslu, jeho tradičnejšie návrhy sú menej známe.

Albert Kahn (1869-1942) sa narodil v Rhaunene v Nemecku ako najstarší syn rabína. Khanovci a ich 6 detí v roku 1880 emigrovali do Spojených štátov. Albert Kahn získal ako učeň profesionálne školenie za architekta vo firme Mason a Rice v Detroite. V roku 1891 mu udelili štipendium na ročné cestovanie po Európe. Počas ciest stretol mladého architekta Henryho Bacona a spolu cestovali po Taliansku, Francúzsku, Nemecku a Belgicku.

V roku 1896 sa Kahn oženil s Ernestine Krolikovou a vytvoril partnerskú spoločnosť s Georgeom W. Nettletonom a Alexandrom B. Trowbridgeom. Trowbridge ich však opustil, aby sa v roku 1897 stal dekanom na Cornellskej univerzitnej školy architektúry, v roku 1900 zomrel Nettleton a do roku 1902 pracoval Kahn sám. Kahnova tvorba je svetoznáma vďaka práci pre oblasť priemyslu, jeho tradičnejšie návrhy sú menej známe.

Keďže Albert Kahn vykonával činnosť v Detroite, jeho kariéra sa začala uberať smerom k narastajúcemu automobilovému priemyslu. V roku 1902 bol Kahn predstavený Henrymu B. Joyovi. Joy bol nápomocný pri výbere Kahna pre projekty na univerzite v Michigane, a keď sa v roku 1903 stal Joy manažérom spoločnosti Packard Motor Car, Kahna menovali za architekta spoločnosti. V tom istom roku založil Henry Ford svoju spoločnosť Ford Motor Co.

Zo začiatku mala práca Alberta Kahna v priemysle konzervatívny charakter. Od roku 1903 - 1905 navrhol 9 tovární pre spoločnosť Packard Motor Car Co. Prvá budova s betónovou konštrukciou pochádza z roku 1905. Tento pokrokový stavebný systém bol založený na výrobe vhodných spevňujúcich tyčí. Hoci bol brat Alberta Kahna inžinierom a výrobcom spevňujúcich častí, jeho tyč na trhu neuspela. Napriek tomu, skúsenosti s betónovými konštrukciami zabezpečili kancelárii Alberta Kahna popredné miesto v priemyselnom dizajne.

Nasledovalo mnoho objednávok z priemyselnej oblasti. Albert Kahn namiesto toho, aby prenechal návrhy mladšiemu personálu, starostlivo navrhol továrne za pomoci dizajnérov ako bol jeho kolega Ernest Wilby. Kahnove továrne mali ako prvé oceľové okenné rámy v budovách s betónovou konštrukciou. Kahn pomáhal vytvárať budovy pre postupne sa posúvajúce montážne linky. Jeho továrne sa vyznačovali maximálnym využitím prirodzeného vonkajšieho svetla a ventilácie použitím súvislých okenných stien, strešných monitorov alebo strešných okien. Albert Kahn sa stal priekopníkom v používaní dlhých oceľových nosníkov, ktoré vytvárajú veľké plochy bez stĺpov.

Existovalo mnoho známych tovární. Medzi prvými bola spoločnosť Ford Motor v Highland Parku v Michigane (1909), ktorá sídlila pod jednou strechou. Medzi novšie budovy pre Forda patrila budova z roku 1918, vo vnútri s konzolovými balkónmi, ktoré umožňovali ľahší presun materiálov a súčiastok. Fabriky pre spoločnosť Borroughs Adding Machine v Detroite (1919) a pre spoločnosť Fisher Body v Clevelande v Ohio (1921) boli ďalšie diela jeho skoršej tvorby.

V roku 1917 začal Albert Kahn navrhovať závod Ford River Rouge v Detroite. Prvá z budov (budova B) bola asi 930 metrov dlhá a zastrešovala celú montážnu linku pre automobily. V roku 1936 navrhol Albert Kahn  továreň pre spoločnosť Chrysler v Detroite, pričom využil veľké nosníky a sklenné steny. V roku 1938 navrhol Albert Kahn ďalšiu fabriku pre spoločnosť Chrysler vo Warrene v Michigane a fabriku Half Ton Truck pre divíziu Dodge. Jej súčasťou boli dlhé nosníky a strešné monitory ako aj sklenné steny. Séria týchto budov bola pokiaľ ide o dizajn elegantná a využívala pokrokovú stavebnú technológiu.

Firma Alberta Kahna navrhla okrem diel v priemyselnom odvetví veľa ďalších budov. Sem patrí niekoľko stavieb pre Michiganskú univerzitu, úradné budovy ako napr. pre General Motors v Detroite a projekty luxusných rezidencií, špeciálne domov pre vedúcich pracovníkov automobilového priemyslu.

Diela Alberta Kahna z 2. Svetovej vojny zahŕňali fabriky Glen Martin v Baltimore a Willow Run pre Ford  na výrobu bombardérov, ktoré sa neskôr využívali na výrobu a montáž automobilov. Kvôli vojnovým ,,zatemňujúcim nariadeniam" bola druhá budova bez okien a umelo osvetlená.

Albert Kahn pracoval nepretržite až do roku 1942, čím dovŕšil 57-ročnú prax ako architekt a firma pokračuje pod názvom Spoločníci Alberta Kahna, Inc. Najväčšiu slávu si Albert Kahn zasluhuje za svoj vplyv na prácu európskych architektov. V roku 1929 ho Sovietsky výbor, ktorý navštívil Detroit, požiadal, aby navrhol továreň na výrobu traktorov v Stalingrade. Spolupráca bola taká úspešná, že firma postavila v ZSSR viac ako 500 závodov počas dvoch rokov a vyškolila množstvo sovietskych inžinierov a technikov, ktorí asistovali na stavebnom projekte.

Ak porovnáme prácu Alberta Kahna s monumentálnymi dielami Petra Behrensa v Nemecku pre A.E.G. alebo s továrňou Fagus Shoelast v Alfeld an der Liene Waltera Gropiusa a Adolpha Meyersa z roku 1911, uvidíme rozdiely medzi európskym a americkým prístupom. Európske príklady boli dizajnérsky prepracovanejšie, používali sa tehly a neoklasicistické tvary a technológiu, ktorá umožnila detaily ako wrapping glass v kútoch. Tento spôsob práce sa líši od Kahnovej, ktorý priemyselné budovy vyvíjal bez prototypov alebo tradičných dizajnérskych postupov. Priemyselná budova bola neustále v centre estetického záujmu, ako sa to odrazilo na Gropiusovom návrhu Bauhausu v Dessau v Nemecku z roku 1926. Najlepšie Kahnove diela naznačujú odlišnú estetiku založenú na jednoduchej konštrukcii, štandardných materiáloch a ľahkej výstavbe. V tomto zmysle išlo viac o výrobný produkt ako o symbolickú interpretáciu.

Ohodnoťte:
4%

Hodnotené 44 krát.

Žiadne komentáre ku článku.

nový Pridaj nový komentár
Združenie euforionAdminwebdesign by CREAS